gereedschapskist voor Internet Marketing in China

tools voor Chinese Internet Marketeers

Marketing in China

WAT GEBRUIKEN INTERNET MARKETEERS IN CHINA?

BAIDU

De zoekmachine Baidu is de Chinese versie van Google. Baidu wordt gebruikt door 93% van de Chinezen. Adverteren in Baidu is essentieel om in China een voet aan de grond te krijgen. Een advertentie-account aanmaken is echter niet makkelijk. Wij kunnen helpen.

WEIBO

Weibo is de Chinese variant van Twitter. Weibo groeit sneller dan Twitter en Facebook samen. Weibo is naast een tweet-medium een geliefd podium voor Chinese bloggers. Weibo biedt absoluut kansen voor bedrijven die iets in China willen gaan doen.

WECHAT

WeChat is de Chinese variant van WhatsApp. Vrijwel iedere Chinees heeft WeChat op zijn telefoon. WeChat stelt bedrijven in staat om zich te promoten. Dit werkt als Facebookpagina's; Chinezen kunnen bedrijven volgen en ontvangen pushmeldingen van hen. WeChat heeft meer krachtige functies is een belangrijk marketingtool in China.

KOL

In China wordt een Influencer 'KOL' genoemd (Key Opinion Leader). KOL's spelen een enorm belangrijke rol in wat de Chinese consument van een product of dienst vindt. Een ingehuurde KOL speelt daarom tegenwoordig een rol in vrijwel elke Chinese marketingcampagne.

TAOBAO

Taobao is de Chinese variant van Ebay. Taobao is zeer populair en de grootste handelssite ter wereld met 400 miljoen gebruikers. Ter vergelijk, Ebay heeft 100 miljoen gebruikers. Op Taobao kunt u bijvoorbeeld met banners adverteren, maar ook is het mogelijk om binnen dit platform een webshop te openen.

ALIPAY

Alipay is een mobiele betaalmogelijkheid die door 520 miljoen Chinese consumenten wordt gebruikt. Leuke functie: als een Chinese toerist uw stad bezoekt, krijgen zij een melding dat ze bij u met AliPay kunnen betalen. Zo creëert u winkelvoorkeur, want Chinezen betalen graag mobiel. U betaalt slechts een kleine commissie per transactie.

WEBSITE

Uw eigen website wordt wellicht een belangrijke spil in uw China marketingcampagne. Helaas wordt het u door de Chinese overheid niet gemakkelijk gemaakt. De hosting dient in de praktijk plaats te vinden in China en ook talloze WordPress-plugins worden geblokkeerd. Ons advies is daarom om in China een (campagne)website te laten bouwen.

ALIBABA

Alibaba is een combinatie van Amazon, Google en Facebook. Alibaba profileert zich als dé bron van consumenten-waarheid. Er zijn dagen dat er op Alibaba per seconde (!) 300.000 aankopen plaatsvinden. Wilt u iets verkopen in China? Overweeg dan om Alibaba mee te nemen in uw marketingportfolio.

DOUBAN

Douban is een minder bekend sociaal platform met desondanks 210 miljoen gebruikers. Douban wordt gebruikt door de intellectuele stedeling met bovenmatige interesse in kunst, cultuur en levensstijl. Marketing op Douban biedt uitstekende kansen voor merken in deze doelgroep.

QQ

QQ heeft ruim 808 miljoen zeer actieve gebruikers. QQ is een berichtenservice als Skype, MSN Messenger en WhatsApp. QQ is beschikbaar op zowel PC als mobiel. Chinezen gebruiken QQ vrijwel alleen voor het verzenden van berichten. QQ kan uitstekend worden ingezet als marketingtool.

YOUKU

Youku is het YouTube van China. Chinezen zijn werkelijk verslaafd aan het bekijken van video's op Youku. Chinezen spenderen veel tijd aan het zoeken naar informatie over alle onderwerpen. Youku biedt veel advertentiemogelijkheden, maar is zeker niet goedkoop.

FREE PR

Marketing bestaat niet alleen uit betaalde uitingen, dit geldt ook in China. In een goede marketingmix voor China staat óók het sturen van persberichten en het zich mengen in Blogs en Forums. Dit kunt u prima aan ons overlaten.
Marketing in China

Het kan zomaar mis gaan

Er zijn voorbeelden van slechte vertalingen met desastreuze gevolgen voor de reputatie van het bedrijf. Bijvoorbeeld: Pepsi had als slogan ‘Come Alive with Pepsi’. In het Chinees werd dit vertaald als ‘met Pepsi herrijst u uit de dood’. Copywriting is dus ongelooflijk belangrijk. Een foutje is snel gemaakt en de Chinese consument neemt een kromme vertaling heel letterlijk op.
Gebruik voor een marketingcampagne voor de Chinese markt géén beelden van draken, panda's, rode lantaarns, etc. De meeste beeldcampagnes van buitenlandse merken blijven steken op een stereotype beeld van het oude China. Dit beeldmateriaal spreekt de moderne Chinese consument absoluut niet aan.
U heeft een website, wellicht zelfs met een .cn domeinnaam. De website werkt prima op uw PC. De Chinese overheid frustreert echter het gebruik van buitenlandse sites. Dit betekent dat uw klanten minuten moeten wachten op het laden van uw site. Ook veel WordPress plugins zijn onbruikbaar in China. En dat merkt u niet als u vanuit Nederland uw website test.
Wilt u dat uw website goed bereikbaar is in China, dan heeft u een Internet Content Provider (ICP) permit nodig. Deze permit wordt afgegeven door de Chinese overheid. Zo'n vergunning is aan een aantal strenge regels verbonden en voldoet u hier niet aan, dan kan het zomaar gebeuren dat de overheid uw website offline haalt want 300.000 ambtenaren controleren wat er online wordt gepubliceerd.
U heeft het voor elkaar, een mooie Chineestalige website en een advertentiecampagne in Baidu. De klant klikt op uw advertentie, gaat naar uw website en converteert. Hij beslist immers zelfstandig. Dan onderschat u de invloed van sociale media. Chinezen streunen alle sociale media af, vóór dat zij een beslissing nemen. Of u wilt of niet, u dient daarom aanwezig te zijn op sociale media.