Marketing in China

VOETBAL

01

Chinezen zijn dol op sport, met name op westers voetbal

Chinezen zijn dol op voetbal, want hoewel China niet deelnamen aan het WK voetbal in Rusland, zijn er 100.000 (!) Chinezen afgereisd naar Rusland om voetbalwedstrijden bij te wonen. Het afgelopen WK is door ruim 1 miljard Chinezen bekeken.

China is een echt voetballand en Chinezen volgen Westerse competities op de voet. Daarbij omarmen zij de clubs en de sterren uit Europa. 

Voor club is wel een niche of samenwerking te vinden. U dient zich voor de Chinese voetballiefhebber te profileren als een voetbalclub met een eigen identiteit en historie en met eigen club-iconen. Met andere woorden, uw club moet ergens voor staan.

Een marketingcampagne voor uw club in China?

Neem gerust contact op

U wilt natuurlijk weten wat marketing in China kost. Wij maken al een marketingcampagne voor €9.450. Dit is een laagdrempelige manier om entree te maken in China. Ook leveren wij maatwerk. Kijkt u voor meer informatie op de pagina Kosten.

De meeste Chinese bedrijven gebruiken betekenisloze Engelse kreten. Chinezen houden van Westerse merken. Het is voor buitenlandse bedrijven van essentieel belang om deze internationaliteit met hun Westerse naam te onderstrepen. Ook al kunnen Chinezen de namen van Westerse merken en slogans zelfs niet uitspreken, voor het internationale merkimage heeft uw Engelse slogan of merknaam absoluut een psychologische meerwaarde.

U heeft een website, wellicht zelfs met een .cn domeinnaam. De website werkt prima op uw PC. De Chinese overheid frustreert echter het gebruik van buitenlandse sites. Dit betekent dat uw potentiële klanten minuten moeten wachten op het laden van uw site. Ook veel WordPress plugins zijn onbruikbaar in China. In de praktijk betekent dit dat u voor een marketingcampagne in China een (campagne)website in in het Chinees te maken en te hosten in China.

'China heeft zelf geen topploegen en dus supporten Chinezen massaal buitenlandse voetbalclubs en zijn daar zéér fanatiek in'.
voetbal china
China Sport Market

04

Bedrijven profileren zich graag als partner van een westerse voetbalclub

Eén van de kansen is om een samenwerking aan te gaan met een Chinees bedrijf. China ademt voetbal en de consument heeft een voorliefde voor Westerse producten. Deze combinatie zorgt ervoor dat Chinese ondernemingen kansen zien om zich door middel van een partnership met een Westerse voetbalclub, zich als modern en actief te profileren.

Een online marketingcampagne op het Chinese vasteland is de eerste stap. Een eigen Chinese website -in China gehost-, een merchandise-winkel op Taobao en Baidu-bannercampagne is een prima start. Vandaaruit groeit de naamsbekendheid en komen ondernemingen in contact met u. U heeft een voet op de Chinese markt gezet. 

04

De supporters kopen merchandise en komen op bezoek

Voor sportclubs en sportmakelaars zijn er enorme mogelijkheden in China. Natuurlijk geeft het overnemen van een Chinese speler een enorme merchandise-boost. Iedere Chinese speler wordt in Europa door miljoenen Chinezen gevolgd.

Maar ook zonder een Chinese speler kunt u met de juiste marketingmix Chinese supporters aan uw club binden. U moet de juiste insteek hebben, speelwijze of de historie van de club, clubkleuren en een dynamische spelersgroep. De Chinese supporter is graag uniek en kiest voor bijzondere of unieke clubs en spelers. Eenmaal supporter van de club slaat de gekte over. Bijvoorbeeld door het massaal kopen van merchandise of het bezoeken van wedstrijden. De betrokkenheid van de Chinese supporter is ongekend.

04

Hoe springt u hier op in?

Mogelijk heeft u nog niet aan de Chinese markt gedacht en klinkt het erg ver en moeilijk. Maar de kansen zijn er, dat ziet u ook, maar hoe begint u? Om als sportclub te beginnen is het definieren van een juiste China online marketingcampagne van belang. Helaas is de Chinese online markt niet eenvoudig bereikbaar en door wetgeving lastig toegankelijk. Wij kunnen u echter helpen om uw club in China te promoten met een gerichte online campagne.

Voor ondersteuning en welke mogelijkheden er zijn, neemt u contact met ons op.

start vandaag

klaar om de Chinese
markt
in te staPPEN?