Marketing in China

overige sectoren

01

De Chinese markt is enorm!

China is ‘s werelds grootste automarkt geworden. Er worden meer smartphones verkocht dan waar dan ook; meer boodschappen, bier, antiek en kunst. In 2015 bedroeg de online winkelomzet in China $ 581 miljard, een stijging van 33% ten opzichte van 2014. Begin 2020 zijn er bijna 300 miljoen welgestelde consumenten in China. Er wonen in China meer dan 2 miljoen miljonairs, genoeg  om 41 keer de Amsterdam Arena mee te vullen.

Kortom, wat u ook verkoopt, het is moeilijk om China niet als kansrijke markt te zien.

Een marketingcampagne in China?

Voor ondersteuning en welke mogelijkheden er zijn, neemt u contact met ons op.

U wilt natuurlijk weten wat marketing in China kost. Wij maken al een marketingcampagne voor €9.450. Dit is een laagdrempelige manier om entree te maken in China. Ook leveren wij maatwerk. Kijkt u voor meer informatie op de pagina Kosten.

De meeste Chinese bedrijven gebruiken betekenisloze Engelse kreten. Chinezen houden van Westerse merken. Het is voor buitenlandse bedrijven van essentieel belang om deze internationaliteit met hun Westerse naam te onderstrepen. Ook al kunnen Chinezen de namen van Westerse merken en slogans zelfs niet uitspreken, voor het internationale merkimage heeft uw Engelse slogan of merknaam absoluut een psychologische meerwaarde.

U heeft een website, wellicht zelfs met een .cn domeinnaam. De website werkt prima op uw PC. De Chinese overheid frustreert echter het gebruik van buitenlandse sites. Dit betekent dat uw potentiële klanten minuten moeten wachten op het laden van uw site. Ook veel WordPress plugins zijn onbruikbaar in China. In de praktijk betekent dit dat u voor een marketingcampagne in China een (campagne)website in in het Chinees te maken en te hosten in China.

02

China koopt steeds meer en vaker online

E-commerce in China is uitgegroeid tot een miljarden business. 513 miljoen Chinezen (dat is evenveel als heel Europa) winkelen regelmatig online. En dit aantal stijgt nog steeds. Ook de Chinese regering voert een pro-actief, maar zeer beschermend, beleid uit ten aanzien van online verkopen. Het wordt voor de binnenlandse markt gestimuleerd, terwijl de buitenlandse markt wordt geweerd. Online zaken doen in China kan dan ook alleen via Chinese technieken.

02

Chinese consumenten zijn echte groot verbruikers

Chinezen zijn echte fun-consumenten. Zij kopen graag en hebben een voorliefde voor Westerse producten. Westerse merken worden over het algemeen gezien als beter dan de Chinese varianten. Hogere kwaliteit, veiliger en zeker met een hogere ‘cool-factor’. Enkele statistieken hierin:

  • 61% van de Chinezen betalen graag meer voor vergelijkbare, maar in de VS gemaakte producten.
  • Van de Chinese consumenten weigert 86% luxe goederen met het label “Made in China” te kopen.
  • 63% van de Chinezen heeft minder vertrouwen in lokaal voedsel dan buitenlands voedsel.
  • 28% van de Chinezen wil binnenlandse aankopen eigenlijk vervangen door import

Kortom, de Chinese consument is een ware koopmachine, maar krijgt u uw producten ook daar verkocht?

04

De Chinese consument wil geen namaak meer, maar ‘the real thing’

Chinese consumenten zijn erg negatief over de eigen markt en de slecht gemaakte namaak-artikelen. En dat is niet voor niets. In China is het vervalsen van bekende handtassen, horloges en luxe producten gemeengoed. Dit reikt zelfs tot vervalsingen van Westerse ketens zoals Subway-restaurants en tot voor kort nep-Apple Stores. In deze namaak Apple-stores werd zélfs het personeel in de waan gelaten dat ze voor Apple werkten. Kortom: De Chinese markt is klaar voor Westerse producten, maar bent u klaar voor China?

05

China is een groot land, met veel verschillende doelgroepen

75% van de welvarende middenklasse in China woont in ‘kleinere steden’ met meer dan  1 miljoen inwoners waar u waarschijnlijk nog nooit van heeft gehoord. Daarnaast zijn er veel platteland gemeentes en evenveel doelgroepen en marktniches in China. Puur door de omvang van het land is bijna elke niches/ doelgroep commercieel interessant, maar hoe bereikt u deze dolegroep? 

Het voordeel van e-commerce is dat u markten bereikt die anders moeilijk en duur kunnen zijn. Online marketing is de eenvoudigste en meest efficiënte manier om doelgroepen in China te bereiken. Online gaan in China is echter niet gemakkelijk en door Chinese wetgeving voor buitenlandse ondernemingen beperkt.

Voor ondersteuning en welke mogelijkheden er zijn, neemt u contact met ons op.

start vandaag

klaar om de Chinese
markt
in te staPPEN?