deze deskundigen zijn niet werkzaam voor en/of gelieerd aan CMO China Marketing

'Westerse bedrijven die hun product in China op de markt brengen, gaan vaak de mist in omdat ze niet gerekend hadden op zo'n grote respons. Ze hebben daarvoor te weinig personeel in China.'
'Een man een man een woord een woord', is niet iets waar ze in China aan vasthouden: over alles kan worden onderhandeld en verdienen ze ergens niet aan, dan stappen Chinezen gewoon uit.'
'Succes op de Chinese markt is voor veel ondernemers een droom. Het land biedt veel inderdaad mogelijkheden.Toch is deze markt moeilijk te betreden. Een goede voorbereiding op bijvoorbeeld taal en cultuur is belangrijk.'
'Het is moeilijk om inzicht te krijgen in Chinese consumenten.De omvang, complexiteit en constante evolutie van de digitale markt, maakt het moeilijk om een marketingstrategie vast te stellen.'
‘Een Chinees concept zijn onbemande winkels. Een CEO vertelde me dat hij 40 winkels beheert met 5 personen. De implementatie is niet zo soepel als je zou geloven op basis van persberichten. Het is PR versus realiteit.’
'In plaats van te kijken naar wat goed of slecht is in het China, is het interessanter om te kijken hoe het ánders China is. Families en bedrijven zijn hiërarchisch. Groepen doen er toe, niet individuen.'
'Influencer marketing in China is zo kosten-effectief omdat de online influencers scene in China een stuk beter is ontwikkeld is dan in het Westen. Het Chinese publiek verlangt zelfs naar merkaanbevelingen van hun influencers.'
‘In Azië en duurzaamheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarentegen hebben veel organisaties en consumenten in Nederland te maken met één van deze twee thema’s.'
'Think in Data! China’s big online marketplaces are leading the world in the use of data and analytics to target and understand customers'
CHINA MARKETING VANUIT NEDERLand